Verjaardagscijfertjes

 In Eredivisie

1-jaar-eredivisie-triathlonDeze week mochten we de eerste verjaardag van de Eredivisie Triathlon vieren! Omdat veel atleten wel van een portie data houden, trakteren wij op een aantal leuke statistieken over de Lotto Eredivisie Triathlon 2012.

Atleten en teams

De 35 teams in competitie hebben een beroep gedaan op een flinke groep atleten binnen hun verenigingen. Een gemiddeld team bracht gedurende het seizoen 8 atleten (of preciezer: 7.5 vrouwen tegen 7.8 mannen) aan de start. In totaal namen 98 vrouwen en 171 mannen deel aan de 5 races. Van de deelnemende vrouwen zijn er 41 in 3 of meer races gestart. Bij de mannen lag dat aantal op 69. De mannenteams hadden dus iets wisselendere opstellingen dan de vrouwenteams. Gemeten over de vijf races waren de individuele prestaties van Ilona Eversdijk (@Ilonaeversdijk) en Evert Scheltinga (@evertscheltinga) het grootst.

Video’s

De video’s van het debuutseizoen werden veel, vaak en lang bekeken. Alle video’s samen waren goed voor pakweg dertien duizend views. Als we er voor het gemak even van uit gaan dat jullie tot het einde bleven kijken naar elk filmpje, dan hebben jullie met zijn allen in totaal 102 dagen videomateriaal van de eredivisie afgespeeld. Opvallend was dat de video van de Speedman Groningen vooral op onze website veel bekeken werd, terwijl de trailer van seizoen 2012 erg populair was via het kanaal van TriathlonTV. De triathlon van Stein werd dan juist weer via beide kanalen even vaak bekeken.

Aantal keren bekeken:

Trailer Lotto Eredivisie Triathlon: 2133 keer
Vredestein UT Triathlon Enschede: 1308 keer
Speedman Groningen: 2900 keer
TVL Triathlon Stein: 2624 keer
Twinfield Triathlon Veenendaal: 1042 keer
Holland Triathlon Almere: 1381 keer

Twitter & Facebook

De Lotto Eredivisie Triathlon was vanaf het begin een competitie die veel voor veel buzz zorgde via social media. We hebben dat zelf actief bevorderd, maar jullie pakten het vooral zelf goed op. Op Twitter (@eredivisie_tri) hebben we inmiddels 450 volgers en we verzonden 264 tweets. De eerste atleet die ons volgde was @NielsuitElst en @MarciaJansen was de eerste journaliste die ons ontdekte op Twitter. Op Facebook ontvingen we tot vandaag 234 likes. Wij zijn erg blij met jullie hulp om de eredivisie meer bekendheid te geven binnen de triathlonwereld en daarbuiten. Ook onze sponsoren, De Lotto, Matong Sportswear en Xendurance en andere samenwerkingspartners, zoals El Campesino Mediaproducties en Iris de Graaf (@tweetiris), waarderen dat zeer.

Website eredivisietriathlon.nl

De website levert veel leuke statistieken op. We noemen er enkele. Amsterdam levert als plaats de meeste bezoekers. Niet vreemd natuurlijk, voor de grootste stad, met De Dolfijn in competitie. Step One Borne was het meest gezochte team op onze site, volgens de statistieken van Google, en Britt de Waal (@BrittDeWaal) de vaakst gezochte atlete. De UT Triathlon is in die ranking de populairste wedstrijd.

In de drukste week, tussen de races in Groningen en Stein, hadden we 1933 bezoekers op de site. De dag na de race in Enschede was de drukste dag, met 824 bezoekers. Op 10 november 2011, in het eerste uur na de lancering van de eredivisie met een persbericht, kwamen 97 bezoekers op de site.

Jullie blijven gemiddeld 02:45 minuten op de site, om 3,98 pagina’s te kijken. Na de homepage is de teampagina het drukt bezocht.

En de enquête onder atleten en teamcaptains…

De afgelopen weken konden atleten en teamcaptains hun mening geven over de Lotto Eredivisie Triathlon 2012. We verzonden de enquête naar 215 adressen en kregen er 138 ingevuld terug. Dat is een respons van 64%. Eigenlijk ongekend hoog voor een online raadpleging. We zijn erg blij met al jullie feedback. Een samenvatting van de resultaten volgt binnenkort!