Nieuwsbrief 2019/08 – Inschrijving opent morgen
Morgen (1 mei) opent de inschrijving voor alle wedstrijden uit de Teamcompetities. Er is nieuws vanuit Almere en er zijn diverse aandachtspunten die we met jullie willen delen. Veel leesplezier!
Inschrijving open
Vanaf morgen kunnen jullie inschrijven voor alle wedstrijden uit de Teamcompetities. Jullie inschrijving voor de openingswedstrijd in Almere moet uiterlijk zaterdag 11 mei in orde zijn. Denk aan het tijdig regelen van de juiste licenties voor jullie atleten. Tijdens de inschrijving voor wedstrijden hoeven via iDeal alleen eventuele chipkosten te worden voldaan.
Inschrijfgeld competitie
De factuur voor deelname aan de competitie moet op 1 mei zijn voldaan. Of er moet een heldere betalingsafspraak met de NTB zijn gemaakt. Voor teams waarvan de factuur nog niet is voldaan / er geen betalingsafspraak is, is starten in Almere nog niet mogelijk. Zorg dus dat het openstaande bedrag zo snel mogelijk alsnog op de rekening van de NTB staat, zodat iedereen van start kan op 18 / 19 mei! Twijfel je over jullie betaling? Neem dan z.s.m. contact op met de coördinator van jouw divisie.
Dropdown menu’s met teamnamen
In alle wedstrijden hangen de namen van alle teams in een dropdown menu. Bij inschrijving selecteer je daar jullie teamnaam en kunt vervolgens verder. Staat jullie teamnaam er niet tussen? Dan zit je waarschijnlijk in een verkeerde startserie (controleer de divisie, noord / zuid, mannen / vrouwen). Zat je wel goed; neem dan contact met ons op!
Wijzigingen in de opstelling
Net als vorig jaar is het voor alle teams in 1eDivisie t/m 4eDivisie mogelijk om tot uiterlijk 90 minuten voor de start één wijziging in de teamopstelling door te voeren. Mits hiervoor een volledig ingevuld wijzigingsformulier gebruikt wordt. Gebruik voor eventuele wijzigingen in chipnummers ook dit wijzigingsformulier.
Team in de Eredivisie mogen tot uiterlijk 90 minuten voor de start onbeperkt wisselen, mits voor iedere wissel het genoemde formulier gebruikt wordt.
Nieuwe locatie Almere DUIN
Onze seizoensopening bij de DUIN Triathlon & Duathlon zal over drie weken plaatsvinden op een geheel nieuwe locatie: Almere Haven. Een aantal omstandigheden zorgt ervoor dat dit jaar niet geracet kan worden op de oude, vertrouwde omgeving, maar organisatie Start2Finish is meer dan tevreden met deze nieuwe uitvalsbasis die gecentreerd zal zijn rondom de Havenkom en dus gelegen ligt in een stadsdeel dat simpelweg ‘triathlon ademt’. Lees hier meer en bezoek ook de website van Almere DUIN voor informatie over het programma en de parcoursen van zowel de Team Time Trial als de Triple Mix.
Team Time Trial | Triple Mix
Over deze formats gesproken: de organisatie van Almere DUIN verwacht 1,5 week voor de wedstrijd alle details over de formats op deze nieuwe locatie te kunnen publiceren. Deelnemers aan de Team Time Trial kunnen in het competitiereglement natuurlijk al de nodige informatie vinden (bijlage A4.a en A4.b).
Ook de Triple Mix is daar op hoofdlijn beschreven (bijlage A2). Praktische en logistieke zaken – en de rol van de coaches – zijn daar echter niet benoemd. Die informatie volgt dus zo snel mogelijk en zullen we dan ook direct met jullie delen.
Alvast goed om rekening mee te houden:
- Alleen uitklikbare pedalen of volledig platte trappers zijn in triathlons toegestaan. Zogenaamde toeclips kunnen dus thuis blijven. Wel toegestaan zijn de zogenaamde ‘pyro platform adapters’; die zijn immers uitklikbaar.
- Zowel bij de Triple Mix als de Team Time Trial moet de fietsuitrusting aan het reglement voor stayerwedstrijden voldoen. Voor de Eredivisie gelden de elite-regels; voor alle overige divisies de age-group-regels. Lees hier de overige (fiets)regels voor stayertriathlons nog eens na.
- En, atleten die meedoen aan de Triple Mix hebben twee paar loopschoenen nodig.
Badmutsen
In Almere ontvangt ieder team – net als vorige jaren – een eigen set badmutsen. In de 2eDivisie t/m 4eDivisie krijgt ieder team 6 exemplaren. In de Eredivisie en 1eDivisie krijgen de teams 4 (Eredivisie mannen: 5) genummerde badmutsen en twee ongenummerde reserve mutsen. Het is bij alle wedstrijden in de competitie verplicht met deze badmuts te starten. Wees er dus zuinig op!
Timing chips – Eredivisie
In de Eredivisie starten alle teams sinds vorig jaar met ‘vaste chips’. Op deze chips staat het startnummer van de atleet, de M / V van man / vrouw en het logo van de Eredivisie. De teams ontvangen in Almere een set chips, met daarop deze nummering als op de badmutsen. Het is van groot belang voor een foutloze tijdwaarneming dat iedere atleet racet met badmuts en chip die overeenkomen met de toegekende startnummers.
De teamcaptains is verantwoordelijk voor het beheer van de chips gedurende het seizoen. Na de laatste wedstrijd (NK Sprint, Ouderkerk a/d Amstel) moeten de chips worden ingeleverd bij de organisatie van de Teamcompetities.
Timing chips – 1eDivisie t/m 4eDivisie
In de 1eDivisie t/m 4eDivisie racen atleten met een eigen (groene of gele) chip, waarvan de code bij inschrijving wordt ingevuld. Of, nog beter, waarvan de chipcode in mijn.triathlonbond.nl is gekoppeld aan de atleet.
In de praktijk komt MyLaps zeer veel ‘onbekende chips’ tegen in wedstrijden van de Teamcompetities. Een ‘onbekende chip’ is een chip die op die dag niet geregistreerd staat. Vaak komt dit omdat atleten meerdere chips in huis hebben en de chip die bij inschrijving wordt doorgegeven een andere is dan de chip die ze uiteindelijk op de wedstrijddag dragen.
Dit zorgt voor onnodig veel werk voor MyLaps op de wedstrijdlocatie. En, nog vervelender, voor een grotere foutgevoeligheid in de juiste uitslagverwerking. We willen jullie bij deze dan ook vragen om alert te zijn op het racen met de chip die bij inschrijving is opgegeven!
Coachkaarten
In de Eredivisie en 1eDivisie ontvangen alle teamcaptains in Almere ook hun coachkaart voor het hele seizoen 2019. Spelregels blijven gelijk aan vorige jaren:
- Toegang geldt alleen vóór de wedstrijd, op het moment dat er geen andere wedstrijdserie bezig is.
- Na afloop van de race is toegang alleen mogelijk wanneer er geen andere startserie bezig is.
- Coaches in de Eredivisie en 1eDivisie zijn doorgaans zeer ervaren in onze sport. Desondanks kan door een sterke focus op het eigen team onbedoeld / onbewust een ander in de weg gelopen worden. Ben daar alert op en zorg dat je dit voorkomt.
- De in de wissel aanwezig coaches houden zich uitsluitend bezig met coaching. Het is écht aan de atleet zelf (die is verantwoordelijk) om zijn / haar materiaal in orde te maken. Coaches blijven van alle materiaal van de eigen atleten (en uiteraard ook van het materiaal van atleten van andere teams) af.
Met bovenstaande zorgen we met elkaar voor een veilig, overzichtelijk en eerlijk wedstrijdverloop, ook in de wisselzone.
Let op: coaches van teams die vorig jaar ook uitkwamen in de Eredivisie of 1eDivisie ontvangen een gelamineerde kaart, voorzien van een gaatje, welke aan een (Teamcompetities) keycord kan worden gehangen. Coaches van teams die uit de 2eDivisie / 3eDivisie zijn gepromoveerd ontvangen de kaart + een keycord.
Versterking voor ons organisatieteam
We hebben in Edwin Petri een nieuwe coördinator voor de 2eDivisie Zuid gevonden, die een deel van de taken van Judith Etttema over zal nemen. Alle teamcaptains uit de zuidtak van de 2eDivisie kunnen vanaf heden terecht bij edwin@teamcompetities.nl. We zijn blij met zijn komst en vertellen je er hier meer over.
Mixed Team Relay in Amsterdam
Op 26 mei is er in Amsterdam een bijzondere race-mogelijkheid: er kan worden gestart in een ‘mixed team relay’. Zeker voor atleten uit de 2eDivisie en lager een mooie voorbereiding op de team relay die op 22 juni in Rotterdam voor jullie op het programma staat! Gelegenheidsteams / teams die bestaan uit atleten van verschillende clubs kunnen ook starten.
Voor teams uit de Eredivisie en 1eDivisie is het de mogelijkheid om kans te maken op kwalificatie voor het EK mixed team relay voor clubteams. Geen onderdeel van de Teamcompetities; wel een aanrader!