FAQ

Hieronder vind je antwoord op diverse veelgestelde vragen.

Wat kost meedoen aan de Teamcompetities?

Er geldt een ‘all inclusive tarief’ voor deelname aan de competitie. Voor 2020 zijn de volgende bedragen vastgesteld:

  • Eredivisie mannen: €1300,-
  • Eredivisie vrouwen: €1100,-
  • 1eDivisie: €950,-
  • 2eDivisie, 3eDivisie & 4eDivisie: €900,-

Ieder team betaalt dit bedrag voorafgaand aan het seizoen en krijgt daar een prachtig seizoen Teamcompetities voor terug. Ingrediënten: vijf gave competitiewedstrijden, triathlon als teamsport, de mogelijkheid om jouw vereniging / jouw team binnen ons competitie platform te etaleren, bijzondere formats en wedstrijddagen, de look & feel van de Teamcompetities, atletendorpen, feestelijke huldigingen, coördinatie vanuit de NTB en een groep zeer betrokken vrijwilligers die voor jou klaar staat en er alles aan doet om er een TOP seizoen van te maken. Om maar wat te noemen. En altijd op zoek naar extra’s die het voor jullie nog mooier en gaver maken.

Hoe jullie als vereniging of team deze kosten onderling verdelen, is helemaal aan jullie. Er zijn verenigingen die een deel van het totaalbedrag dragen en het resterende bedrag met deelnemende atleten verrekenen. Er zijn verenigingen die het hele bedrag dragen, er zijn teams waarvan de sponsor (een deel van) het bedrag betaalt, er zijn verenigingen waar de atleten alles zelf betalen. En ongetwijfeld zijn er nog meer varianten te bedenken.

Let op: kosten voor het eventuele gebruik van huurchips door atleten in de 1eDivisie t/m 4eDivisie zijn niet inbegrepen.

Wij willen een sponsornaam aan ons team toevoegen. Hoe werkt dat?

Het is mogelijk één of meerdere sponsornamen aan de teamnaam toe te voegen. In onze communicatie wordt deze partij dan vermeld. Het koppelen van een sponsornaam kan door een mail te sturen naar de coördinator van jullie divisie. De kosten voor het voeren van een sponsornaam bedragen (per sponsornaam):

  • Eredivisie: €200,-
  • 1eDivisie t/m 4eDivisie: €100,-

Let op: bij teams waarvan de naam bestaat uit de naam van een (commercieel) bedrijf, zien wij deze bedrijfsnaam als ‘sponsornaam’, waardoor de meerkosten ook voor deze naam berekend worden. Dit bedrijf krijgt immers (bedoeld of onbedoeld) dezelfde extra exposure als een willekeurige andere naamsponsor. Het team kan – als zij deze kosten willen voorkomen – er in overleg met de organisatie van de Teamcompetities voor kiezen onder een andere naam in de competitie uit te komen.

Hoe werkt de betaling voor seizoen 2020?

Bij jullie inschrijving ga je een betalingsverplichting aan voor het volledig inschrijfgeld. De captain doet bij inschrijving (uiterlijk 10 november 2019) via iDeal een aanbetaling van 25%. De resterende 75% + eventuele kosten voor het voeren van sponsornamen wordt in het eerste kwartaal van 2020 door de NTB aan jullie vereniging gefactureerd en moet voor 13 april 2020 voldaan zijn. Verenigingen met meerdere teams in de competitie kunnen desgewenst een betalingsafspraak maken om de factuur in termijnen te voldoen.

Hoe wordt de teamnaam bepaald?

  1. Een teamnaam bestaat uit [Naam vereniging] [Teamnummer] – [Vestigingsplaats]. Het 1e team van de vereniging krijgt geen teamnummer toegevoegd.
  2. Toevoegen van sponsornamen aan de teamnaam is toegestaan. Een teamnaam wordt dan als volgt samengesteld: [Naam sponsor1] [Naam sponsor2] / [Naam vereniging] [Teamnummer] – [Vestigingsplaats].
  3. Teams wordt geadviseerd een teamnaam van in totaal ten hoogste 36 karakters te hanteren i.v.m. leesbaarheid.
  4. Wanneer een team af wil wijken van bovenstaande richtlijnen (bijvoorbeeld omdat er sprake is van een ‘startgemeenschap’, kan dit in overleg met – en na goedkeuring van – de organisatie van de NTB Teamcompetities.
  5. De NTB Teamcompetities mag teams bij hun oorspronkelijke naam en vestigingsplaats noemen als dat in communicatie-uitingen, zoals inschrijflijsten, uitslagen en nieuwsberichten, wenselijk is.
  6. Indien de organisatie van de teamcompetities twijfelt aan de geschiktheid van een voorgestelde teamnaam en/of sponsornaam, dan wordt het voorstel aan het bondsbestuur van de NTB voorgelegd ter toetsing. De uitspraak van het bondsbestuur wordt daarna als bindend beschouwd.

Met welke licentie ben ik startgerechtigd?

Op de dag van de competitiewedstrijd moet een atleet een actieve atletenlicentie hebben bij de vereniging waarvoor het team uitkomt. Deelname met alleen een basislidmaatschap, een proeflicentie of licenties van bijvoorbeeld de KNWU, Atletiekunie, KNZB of KNSB is dus niet toegestaan. 

Een atletenlicentie kan alleen door de atleet zelf worden aangeschaft (en afgerekend) via zijn / haar eigen account in mijntriathlonNL. Let op: dit kan alleen op het moment dat er bij de vereniging een basislidmaatschap loopt. Voor een nieuw lid is stap 1 het aanmaken van een basislidmaatschap (dit moet de vereniging doen) en stap 2 het aanschaffen van een atletenlicentie (dit moet de atleet zelf doen).

Let op! Een atleet die in de Eredivisie en/of 1eDivisie start, moet al een basislidmaatschap hebben bij de vereniging waar hij / zij voor uitkomt op de eerste wedstrijddag van de betreffende competitie in het seizoen (in 2020: 24 mei). Wordt het basislidmaatschap bij de vereniging later aangeschaft (nieuwe leden) dan is de atleet alleen startgerechtigd voor de 2eDivisie en lagere niveaus.

Mogen wij ook junioren opstellen?

De Teamcompetities Triathlon is in de basis een competitie voor volwassen verenigingsatleten. Voor jeugd (12-15 jaar) en junioren (16-19 maar) is er het Jeugd- en juniorencircuit, waar zij met en tegen leeftijdsgenoten de strijd aan kunnen gaan.  Atleten mogen volgens het competitiereglement (art. 7 sub 3) starten vanaf het moment dat ze in de categorie 18+ vallen. D.w.z. vanaf het jaar waarin je 18 jaar wordt. Wordt iemand op 8 juli 18 jaar, dan mag hij/zij vanaf 1 januari dat jaar deelnemen aan de competitie.

Voor wedstrijden in de Eredivisie en 1eDivisie geldt dat ook de categorie 16+ mag starten. Hiermee krijgen beloftevolle atleten (blijkbaar sterk genoeg om opgesteld te worden op het hoogste niveau) de kans zich verder te ontwikkelen als tussenstap tussen het Jeugd- en juniorencircuit en internationaal racen. Let op: zij zijn (in tegenstelling tot de categorie 18+) alléén startgerechtigd als in hetzelfde weekend geen wedstrijd uit het Jeugd- en juniorencircuit plaatsvindt.

Daarnaast geldt dat atleten moeten voldoen aan de minimumleeftijd zoals deze in het ‘normale’ wedstrijdreglement (bijlage A) van de NTB staan. Je moet dus in de categorie 18+ vallen voor deelname over wedstrijden over de standaard afstand of langer.

Mag ik starten voor meerdere verenigingen?

Nee, volgens het competitiereglement (art. 7 sub 5) mag je gedurende het seizoen maar voor één vereniging uitkomen. Wel is voor junioren mogelijk om in de Teamcompetities voor een andere vereniging uit te komen dan in het Jeugd- en juniorencircuit. In dat geval heeft de atleet twee actieve atletenlicenties nodig.

Onze nieuwe clubkleding ziet er anders uit dan ons oude tenue. Wat nu?

Volgens het competitiereglement (art. 7 sub 2a) moeten alle team-leden dezelfde kleding dragen. Dat wil zeggen: gelijk ontwerp en gelijke kleurstelling. Persoonlijke sponsoruitingen zijn toegestaan, mits het ontwerp en de kleurstelling van de kleding gelijk blijft. 

Het is wel toegestaan om als vereniging voor teams die in verschillende divisies uitkomen verschillen ontwerpen kleding te hebben. Een team in de 1eDivisie hoeft niet dezelfde kleding te dragen als een team in de 4eDivisie.

Wijkt jullie nieuwe kleding af van het oude (lees: is het niet precies hetzelfde)? Zorg dan bij iedere wedstrijd waar jullie starten dat alle teamleden eenzelfde trisuit aan hebben. Allemaal het oude tenue, of allemaal het nieuwe tenue.

Heb je na het lezen nog een andere vraag? Stel deze dan aan de coördinator van jouw divisie: